Thursday, June 16, 2011

Layan Jemput-Jemput Udang Time Petang... Memang Heaven!

 Keadaan tekak yang masih suam-suam kuku... tetiba teringin nak makan sesuatu yang senang dan sodap... makanya... TING! terus teringat nak wat jemput-jemput udang... Teringat ada udang kecik dalam peti ais... tepung gandum yang memang sentiasa ada... bawang pun ada... tauge pun ada... Anum kata, nak jemput2 sedap dan lembut, pecah sebijik telur... alamak! telur abis, tak kose nak singgah kedai semata nak beli telur... dahler semalam ai kena ambik lyna... arghhh, persetankan! tak yah letak telur, ehhehee.... 


Sampai jer rumah, kuarkan udang yang keras kematu dalam esbok tue... nak tunggu bercerai sekor2 lambat... tekan jer cerek letrik... dah bunyi 'tik' tanda air dah panas, tuang terus kat udang tue.... ermmm, cepat jer bercerai, suka2... pehtu mulakan bancuhan.... dalam mangkuk, letak udang + bawang + tepung gandum... rasa tak best plak letak tepung gandum jer... belek punya belek... haaa, ada tepung naik sendiri (baki mak ngah buat kek)... sesuka ati letak tepung tue, hehehehhe... pehtu letak toge n letak air garam... 


Pehtu ambik kuali, tunggu minyak panas... terus sudukan jemput2 tue masuk dalam kuali... cam biasa, anak kesayangan tue... baru letak dalam kuali dan cakap 'mama, nak makan'.... sabar yer sayang, takkan mama nak kasik jemput2 mentah kat kamu....  dan akhirnyaaaaaaa.....
JEMPUT-JEMPUT UDANG YANG ENAK
 'bibik' tengah rasa...
pergghhhhh... sodapnyer!!!!!!

6 comments:

aDieyZa said...

kak, petang ni buat lagi.. lps tu hantar kat rumah zana.. kata dah duduk dekat.. hahahaha..

MRS. K said...

hahah.. muke bibik paling tak tahan!

maszmadi said...

yaAllah, makan sampai tutup2 mata..... sedapnyer.....

eima said...

sungguh seettiimm muka ko ... hhaha

ade gak udang beli kat c4 ari tu ... tp enpanjang tak request lagi nk mkn...


rindunye nk mkn jemput udang ngan kuah kacang style utara ....

ummiaqeef said...

pergh..feeling sampai terpejam2 mata,ekekeke

Cik Puan Nurul said...

wakakakakkaakkakakakaka tu baru makan cucur udang syokkk tak ingat wat org terliur je dahla posa ni hukhuk