Friday, January 22, 2010

Kg. Bukit Betong....Di Sini Asalku...

Ari jumaat buat aku teruja coz jalan2 kat FB pehtu aku terjumpa FB kg aku yang tercinta ngan menggunakan nama Seri Bukit Fan Club..... tangan aku terus laju clik jadi 'peminat'.....hehehehhe..... tak sangka, sungguh2 tak sangka....tq so much kepada yang buat laman tue....sampai skang aku tak tau sape.... yg lagi best, bila tengok gambo2 antar xtvt yang dilakukan dalam kg aku dimuatkan dalam FB ni......kalau kenduri kawen kat kg aku tue, masih lagi mengamalkan gotong royong, thats means memang org kg akan ramai2 datang tuk menolong or membuat kerja2 kenduri kawen....sama macam kenduri kawen aku dulu, cam tue jugak....memang satu kg turun.....dan kat kg aku jugak, segala kenduri kawen atau tunang, tarikh disusun elok2 oleh ketua kg..... orang kg aku kalau kenduri kendara nie, memang tak berpuak2....semua bekerjasama....aku rindu sangat kg aku, last aku balik masa raya poser ari tue, pehtu raya aji, abang aku ambik mak aku n skang mak aku ada ngan aku....insya allah, cuti wilayah nie, aku antar mak aku balik kg....mak aku tu pun dah rindu sangat kat kg die....
Jom layan gambo...
Ini adalah sekolah aku dari darjah satu hingga darjah enam....SEKOLAH KEBANGSAAN BATU YON.... why nama batu yon bukan bukit betong? konon diceritakan dalam sungai kat kg aku tue, iaitu sungai jelai, dan dalam sungai tue, ada batu timbul tue.....katanya ada seorang lelaki nama mat yon meninggal dan sumpah jadi batu.....kisahnyerler, betul atau tak, tak tauler...maklumler citer dongeng.... kat sekolah ni, aku dilantik sebagai pengawas start darjah 4-6 pehtu penolong ketua murid masa darjah 6.... kalau time exam tue, aku adaler dapat no. 1 atau 2 n paling teruk no 3 dalam kelas.... biasa aku bersaing ngan ise atau mahadi...
ini dalah sungai jelai dan jambatan keretapi kg. bukit betong....dedulu kan pengangkutan utama kat pahang ialah sungai.....sungai jelai ni adalah salah satu punca wujudnya sungai pahang.... dulu2 masa sekolah, aku kena menyeberangai jambatan keretapi nie yer.....dalam gambo nie nampak 2 je kan penyambung jambatan tue, tp sebenarnya ada 4 penyambung..... 2 yang nie bebetul atas sungai yer, yg dua lagi atas daratan.....keretapi kalau menghala ke kelantan, memang lalu jambatan ni sampai skang.... pengalaman aku, aku penah naik motor ngan ayah atas jambatan ni pehtu keretapi nak lalu....biasanya keretapi express....kalau ketapi biasa tue, kita leh bajet masa die lalu....arwah ayah just rapatkan motor ke dinding jambatan n tunggu sampai ketapi lalu.... dulu, iniler jambatan yang menyambungkan kg bukit betong ngan kg lain-lain yang ada di seberang....jambatan ini sibuk masa dulu, kiranya org tak berhenti2 lalu atas jambatan ini.... jambatan konkrit skang dah ada kat kg aku, ianya dibina dalam tahun 2004 kalau tak silap aku...

zoom sikit jambatan ini...nampak kan tiang kaler koko tue...tu penyambung pagi tiap2 jambatan....kalau dulu, kat situ, ada cam kotak cam pelantar n berpagar sebagai tempat berhenti jika ketapi nak lalu....agak2 dah dekat ngan penyambung tue, lariler p situ, tp kalau jauh lagi, rapatkan jer badan kat tepi dinding jambatan....nak wat camne....bila ketapi lalu je kan, seluruh jambatan tue rasa bergegar tau....ketapi kan laju, nak2 plak ketapi ekspress...ngan angin laju lagi....nak berjalan kat jambatan ni, hanya org yang mahir saje bleh tak rasa gayat yer....kenapa? sebab lantai penjalan kaki adalah bilah2 besi...kiranya celah2 besi tue kita bleh nampak arus sungai tue..... petuanya, kalau jalan tue, pandang jer depan, jalan pandang bawah, kalau pandang jugak, alamatnya tak bergerakler badan ko, heheheheh....aku penah try pandang, memang kaki tu bleh melangkah tp slow coz kita akan rasa gayat kerana kita lihat arus sungai tue....tp dah anak jati bukit betong kan, small matter jer tue, bape taun training kan.... siap bleh berlari lagi atas jambatan tue, hehehehhe...
ni jambatan baru, gambo nie aku cilok dari FB....ni tak tauler anak sape wat aksi rempit nie....bebudak skang nie, aduhai.... kalau aku balik kg kan, aku cam sangat bebudak yang skang tengah remaja nie, kalau dulu2 tu, kecik berhingus lagi, asik mengekor mak meka, skang....mak ai....dah leh jadi hero kg dah..... jgn rosak akhlak sudahler... okey, sila pilih nak jawatan mane....ni signboard yang diletakkan depan dewan orang ramai....khabar terbaru, ketua kg aku dah bertukar, orang muda belia lagi....abang isa namanya, kami panggil ketua kg aku ngan nama tok4...pasal nama tu, aku pun tak tau.....
Itu serba sedikit gambo kampung aku yang aku cilok dari FB Seri Bukit.....
Sekian,
Anak Jati Bukit Betong

1 comment:

joha said...

you orang Bukit ya,

Dulu sekolah di seberang sana, agak jauh juga, kena naik jambatan dan turun ikut tebing, mudek kehulu dekat 2 km.

di tapak sekolah sekarang tu, ada dua batang pokok mangga, dan besar. I oranh KK

joha
kuala lipis