Thursday, August 20, 2009

::EMAK::

Agak2 tajuk nie kena ke ngan citer aku..... Skang nie Astro dah bukak satu channel utk memperingati Yasmin Ahmad....channel 110.....channel tue on sampai 31 Ogos ini....so selama tue ler kita leh layan citer sepet, gubra, the making filem die....tp aku cukup suka tengok gala tv plus....yang pengacara lelaki tue.... kat situ die tunjuk temuramah bersama org2 yg terdekat ngan yasmin....lelaki tua janggut yg pengarah emiratus leo barnett iaitu ofismate yasmin..... that guy mesti trasa kehilangan yasmin kan.....teman sebilik tue..... tak cukup itu, temuramah jugak insan2 yg penah bekerja ngan beliau.....one chinese guy tue siap muka sebak lagi.....of courseler kan.....dah satu ofis mesti penah keje together2.....

Tp yang aku suka bila dengar temuramah astro ngan mak arwah yasmin....iaitu mak inom....aku rasa ni nama watak ida nerina dalam citer sepet kan.... dengar citer mak yasmin, aku simpulkan yg mak yasmin bertuah memiliki anak yg bernama YASMIN AHMAD....ni antara yg aku ingat.

Antara citernya ialah:
~mak yasmin bitau yg die nak beli kete coz senang nak bawak cucu jalan.....bawak p toyota.....mak die survey innova, avanza then mak die cakap mak nak wish.....terus yasmin beli wish cash! mak die tanya, ada duit ker beli kete wish nie cash? Arwah jawab, kalau takde duit, org gadai body.....yasmin bahasakan diri die org bila cakap ngan mak ayah die....

~Mak yasmin bitau yg yasmin never ask something....cam contoh...mak nak goreng pisang...nak pegi sana sini tak.....mak nak duit..... mak yasmin bitau....yasmin hanya call dan bitau yang mak....esok kita p berlin....

~ mak yasmin bitau yang yasmin sentiasa lebihkan die dalam ape2 hal....sebagai contoh iklan TAN HONG MING.....budak cina tue.... die suruh mak die tengok iklan tue then comment....so mak die bagi pendapat then terus yasmin call budak2 die bitau yang mak die kata yg iklan tue kena buat camtu camni....

~ mak yasmin bitau yg sayang yasmin kepada mak die tinggi lagi dari abah die....kelakar tengok mak ayah yasmin buat tangan atas bawah tue..... yasmin penah cakap yg yasmin sayang mak lebih dari abah die dan kalau duk atas langit tue selama 7 hari 7 malam ataupun lebih seminggu.....

~ mak yasmin bitau yang yasmin selalu tido tengah2 di antara mak dan ayah die....betapa manjanya yasmin kan....

~ mak yasmin bitau jika yasmin nak bertanding ke ape ker....mesti mintak mak die berdoa utk kejayaan die....mak yasmin nie selalu puasa sampaikan meka panggil miss puasa.....mak yasmin akan sembahyang tahajud dan berdoa tuk yasmin

~ mak yasmin bitau yang yasmin kata kalau boleh biar mak mati dulu supaya die boleh uruskan jenazah mak die...

Yang aku bleh bagi kesimpulan, Arwah yasmin amat2 menyayaning dan menyanjungi mak die.....

Tp ada juga jenis manusia yang nak membahagiakan dan menyenangkan mak die tp buat mak org lain menderita.......sbb ape aku berkata begitu....sbb ini yang berlaku kat aku sekarang..... mak aku skang kan ada duk ngan aku kat putrajaya nie......hampir hari2 mak aku cakap perkara yg sama.....aku tau die sedih......kadang2 mak aku nangis.......sedih bila ada org buat anak die camtu tp mereka2 nie cerdik.....cerdik membunyikan perkara sebenar dari mak mereka.....atau dalam erti kata lain, tak nak mak mereka susah ati.......susahkan ati mak orang lain takpe...HALAL.....asalkan ati mak mereka hepi lalalala....... tp kalau mak mereka nangis pun, bukan sebab org lain....sebab perangai mereka jugak.....

Aku tau yg kat dalam kepala mak aku tue ada satu point tuk perkara yang terjadi kat kami...... coz die tengok camne idup kami......tp bila berurusan ngan org yang BUTA HATI DAN PERASAAN nie, susah nak cakapler....... Aku sebenarnya tensen tau....kesian kat mak aku....sanggup korang tengok mak korang nangis? Sanggup bila mak korang cakap...nape meka buat camni? Nak jer aku cakap, mak...mereka tue tak berhati perut!!!!

Mereka nie, bila kita cakap elok2....buat tak tau, buat tak kisah....tp bila kita melenting mulaler nak mengungkit! nampak sangat tak ikhlas......still lagi nak menegakkan benang yang basah.....menutup bangkai yang dah berbau busuk....... Ada jugak manusia perangai camnie dalam dunia nie.....

No comments: