Friday, November 11, 2011

Pereka Fesyen di Malaysia

Sekadar luahan rasa pepagi jumaat tarikh 11.11.11 nie.....
ai nak cakap2 pasal pereka fesyen di Malaysia nie
ni gambo fasha sanda... pandangan depan
pandangan belakang:)


okey, cuba kengkawan tengok or tertengok pakaian artis2 malaysia nie... semua berani mati! Pakai baju sampai terkeluar tetek cam Miera Liyana tue... then cam pakaian Aliyah yg kurang sopan dari Jac tue... dan cam2 lagi lerrr.... semua tue sapa yang reka? Pereka fesyen yang kononnyer femes dan majoriti semua lelaki....


Pereka Fesyen
Tak tauler camne yg boleh dikatakan nampak lawa... ada yang lawa... ada yang makkk ai... ni baju ke pokok bunga berjalan? memang ai ambik jurusan setiausaha bukan fesyen... tp dah buat fesyen pelik... org yg tengok pun pelik.... lagi satu, lately cam ramai sangat yg cipta baju umpama nak 'menelanjangkan' pemakainyer.... semua cam tak cukup kain... tutup depan, bukak belakang... tutup atas, bukak bawah..... Adakah semua aset2 wanit tue ko nak tunjuk kat semua org? or meka2 ni rasa puas tengok artis2 ni pakai... bila artis pakai, org komen itu ini dan mereka rasa bangga.... Pehtu bangga dengan baju artis sekian, kain buat baju ni beli kat oversea... jenis kain lace mahal bla2... manik pun mahal bla2... harga pun mahal bla2... kalo buat baju kurung tutup penuh tue kenaler beli kain 4 meter kan... tp kalo buat baju artis kat malaysia nie, 2 meter or 1 meter setengah pun dah terlebih cukup! Tengok ajelah nama2 pereka fesyen skang kan... Masing2 cam nak berebut2 nak tonjol kesenian fesyen... masing2 nak berebut nak transform artis malaywood jadi hollywood... tp rasanya fereka fesyen dulu2 tak cam tue... masih lagi ada unsur ketimuran or ada lagi sopan santun.. ada yang tertutup... tengok cam Rizalman, Redzuan Razwill dan Salikin Sidek... 


Artis
Ni pun kadang2 ada yanggg ermmm no komen...kononnyer pereka fesyen tue nak sponsor baju die.. meka2 ni takde berbincang ke dengan pereka fesyen tu.. saya nak fesyen camnie camtu... mestiler pereka fesyen tue buat lakaran baju or ko serah bulat2 kat pereka fesyen tue... kononnyer meka lebih arif....baju dah siap n bila ko dah pakai.. pehtu menjolok mata... then kena kutuk.. mulaler terkulat2 nak menjawab soalan wartawan... paling koman, akan beri jawapan cenggini 'pada saya okey, takdelah seksi sangat... seksi ni subjektif... mungkin pandangan org nampak baju ni seksi kut'.... kejadahnyer.. kalo baju nak terkeluar tetek, tu bukan seksi ke....


Lagi satu, meka ni jenis sarung jer kut... redha jer.... kiranya dah ada yg nak sponsor, jgn ditolak...dalam tak sedar mereka dah jadi 'mangsa fesyen'.... mana yg bertudung, pereka buat sarung kepala dah rupa cam serban bob lokman (kah!kah!kah!kah!kah!) cuma kaler jer tak putih tp merah:)... sanggup tue sarung, dah sponsor kan... pehtu bukaan kain tue mungkin kecik or sempit... mulaler jalan kat red carpet gaya oshin... terkedek2 gitu... udahler kain tue serabut... berjalan terkedek2 dengan 2 sebab... satu kain tue sempit.. satu lagi takut jatuh kut2 terpijak kain sendiri...


Boleh ditengok tau artis2 kat Malaysia nie..... boleh tengok, sape yang berani sangat bergaya.. ada yang sopan2.. ada yg main sarung jer... ada yang lawa... ada yang tak lawa... lawak adelah.... kita nie sebagai penonton or pentengok... yg cantik, kita cakap cantik... yang tak cantik... cepat jer kita mengomel.... Sekian.

34 comments:

cikgu ainura said...

amboiii..seksanya tgk.....

mummy_ayu said...

mak oi...seksinya.....dah macam artis bollywood dah..

Cik Puan Nurul said...

apa nak heran pakaian artis mesia ni semuanya cam nak menempah tiket ke neraka je rupenya..

p/s :pasah sanda ni dh semakin berisi cam xsesuai dah pakai gini..
la ni zaman neelopak.izara aisyah,kilafairy.xsesuai lagi pasah wehh..

::Mamalyna:: said...

cikgu, memang seksi... bawah lagi belakang tue boleh nampak spender gstring, ehhehe

::Mamalyna:: said...

ayu, semua pesen arah sana... seksi tue subjektif, heheh

[-suziey-] said...

masyaAllah..mengucap panjang tgk gbr ni..haihhhhh..baik bogel je la..kesian suami dia nnti

::Mamalyna:: said...

CPN, kan... memang semua cenggitu...kadang2 naik menyampah pun iye jugak... mana ada seksi tp baju nampak lurah dendam... tengok belakang die, dah cam belakang ai jer, ehhehe

::Mamalyna:: said...

suziey, ni ler artis malaysia... redha jer ngan pakaian.. even kita yg sakit mata..

eMMe said...

biorkan fasha sandha pakai cenne pun, dia pakai camtu, kite tgk je la, JLo M'sia la katakan heeeee~

Zue AnnaLeeya said...

ermmmm... tak reti nak komen ler...
ntah pape jer kan???
snang ckp, sdiri mau ingatlah....

Zue AnnaLeeya said...

ejan...
pinjam gambo fasha sendat nih erk...

MRS. K said...

emo maklyna di pagi hari.. hehehe

Seri said...

boleh la badan takde kurap ke, kayap ke, panau ke.. cube ade sume tu, berani ke dia nak tayang body dia tu??? hareeeeemmmmmmm...

Nad @ MamaZakwan said...

yg pakai dok berangin jek
sbb terdedah sana sini
kunun bangga seksi2
yg tgk plak dok 'berhangen'!
sbb seksa!

diorg ni dh takde rasa malu dah..rase bangga lagi ada la..

::Mamalyna:: said...

emme, memang seksi sangat.. kita tengok ni seksa... bila wartawan tanya, mulaler bagi jawapan tanpa segan silu..

.:Mama Dhia:. said...

sasanyer badan fasha sandha..hahaha...
kalah artis hollywood pakaian die..

::Mamalyna:: said...

mrs. k, luahan panas sikit ari ni sebab naik menyampah ngan artis2 malaysia nie... same jugak ngan pereka fesyen...

::Mamalyna:: said...

seri, kalo ada panau, kayap ker... kasik cover letak highligt...

::Mamalyna:: said...

nad, sebab mata akak dah seksa pehtu naik geram ngan pereka fesyen yang kebanyakannyer lelaki.. asik reka baju cam nak telanjangkan pompuan...

::Mamalyna:: said...

yana, sasa nkooo... seksa pun iyer jugak

Ms Fai said...

uish, seksi mengalahkan artis bollywood...yg tak pahamnye,diorg ni bangga giler dapat tayang body mcm tuh. sakit mata! sakit hati dibuatnye!! eh, terrrr"emo" pulak... huhu...

suhaila said...

dah jadik trend artis skrg ni..pakai seksi tak hengat..pastu kena kutuk kow2..pastu diaorg bg la alasan, x sempat fitting la, dh baju tajaan la...pastu keluar le statement mintak mahap,len kali akan lebih berhati2...tak gitewww...

ummiaqeef said...

eww! dashat ah!

::Mamalyna:: said...

Ms Fai, tu ler masalahnyer... yg akak buat entry ni sebab geram ngan pereka fesyen dan artis2 kita... cipta baju cam nak bogelkan artis.. then artis plak main pakai jer...

::Mamalyna:: said...

suhaila, that's right.. memang gituler senarionyer... kita pun jadi sakit ati... dah terjadi, mulaler nak bekap diri...

::Mamalyna:: said...

rozi, memang dasyaatttttt....

Afne said...

lawa & seksi tu sujektif. pd afne pakai kemas menutup aurat dh manis sgt2. tak payah nk melawa terkeluar tet lurah bagai.

maszmadi said...

isk, artis yg pakai tu saje cari nahas.. x kan dah jadi artis, sume kepala letak kat lutut kut, dah x pandai nak beza mana baik mana buruk..... iskiskisk

::Mamalyna:: said...

afne, betul... tp kalo tengok artis2 kat malaysia ni, cam semua nak berebut2 nak menunjuk lurah sane sini... pereka pesyen ngan artis sama jer...

::Mamalyna:: said...

mas, baik buruk belakang kira dah meka tue... yang penting, sape lagi vouge..

ibuafiqahhuzaifah said...

Aku takut satu jerr ejan
'bala' dari Allah datang bila2 masa jer..

::Mamalyna:: said...

irni, takut wei.. aku pun takut.. trasa cam nak kiamat jer dunia nie..

NinaAz said...

Dasyat fesyen skg..DUNIA.DUNIA

adianiez AIDA said...

ejan, artis m'sia ni nak jadi world class la konon. seksi giler. create kontroversi. glamer cepat. bila org komen, nanti dia kata ~ baju sponsor. ha ha ha...

nota kaki : klik & ziarah ~ AIDA'S HOME SWEET HOME ~